O que estudam: guitarristas Modalidade: comunicação / What they study: guitarists Mode: communication

Authors

  • Marcos da Rosa Garcia Brazilian Journals Publicações de Periódicos, São José dos Pinhais, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34117/bjdv5n11-033

Keywords:

Learning and teaching. Electric guitar. Instrumental Technique.

Abstract

This article aims to reflect on the practice of teaching and learning the guitar, based on a theoretical framework and a questionnaire applied online to guitarists who perform in the city of João Pessoa/PB. We come up with the definition of instrumental technique from the theoretical point of view of the musical performance and from the point of view of the guitarists. Based on this information, we raise a number of questions for future research. Realizing that the teaching of the guitar will be what we, guitarists, agents of the process, make of it, it is highly important to constantly reflect on the teaching and learning practices we favor. To sum up, we perceive it is essential to know and master the instrumental techniques, especially to meet the individuals’ wishes to play and express themselves in certain musical styles. In other words, the instrumental technique should allow the guitarist to articulate his ideas with efficiency and clarity, but first he must have something to "say" musically.

 

 

References

BAY, William. Mel Bay’s Complete Method for Modern Guitar. Mel Bay. Pacific, 1992.

CHERNICHARO, Felipe Melo. O ensino da Guitarra Elétrica na instituição de ensino superior: Uma proposta curricular. 2009. Monografia (Licenciatura Plena em Educação Artística – Habilitação em Música) – Instituto Villa-Lobos, Centro de Letras e Artes, Universidade do Rio de Janeiro

FREIRE, Paulo. A pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39a edição. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, M. R.. Processos de auto-aprendizagem em guitarra e as aulas particulares de ensino do instrumento. Revista da ABEM, v. 19, p. 53-62, 2011.

_____ . Ensino e aprendizagem de guitarra em espaços músico- educacionais diversos de João Pessoa. Dissertação (Mestrado em Música) – 2011 -Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa/PB.

GREEN, Lucy. How Popular Musicians Learn. London, Ash Gate Publishing Company, 2002.

LEÃO, Djair Pessoa. Um panorama do ensino particular da guitarra elétrica na cidade de Natal-RN. Monografia (Graduação em Música) – 2014 -Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal/RN.

LEAVITT, William. A Modern Method for Guitar: vol. 1, 2 and 3. Berklee Press. Boston, 1999.

LIMA, Rodolfo Rangel de. Perspectivas de guitarristas de João Pessoa sobre competências para atuação no mercado de trabalho. UFPB. Licenciatura em Música. João Pessoa, 2014.

MOLENDA, Mike. The Guitar Player Book: the ultimate resource for guitarists. Backbeat Books. New York, 2007.

SWANWICK, Keith. Ensinando Música Musicalmente. Trad. Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo, Moderna, 2003

SCHMID, Will; KOCH, Greg. Hal Leonard Guitar Method. Complete Edition Corporation. Hal Leonard. Milwaukee, 2002.

PAIXÃO, João Jorge dos Anjos. O Ensino da Improvisação em Aulas de Guitarra na Perspectiva dos Alunos.Curso de Licenciatura Música. UnB, Brasília. 2016

SILVA, Ruãnn Cézar Cezário. Característica do Ensino de Guitarra Elétrica da Escola de Música da UFRN. UERN. Licenciatura em Música. Mossoró, 2014.

SUDO, Phillip Toshio. Zen Guitar. Simon & Schuster. New York. 1997.

WATKINS, Cornelia; SCOTT, Laurie. From the Stage to the Studio: how fine musicians become great teachers. Oxford University Press. New York, 2012.

Published

2019-11-04

How to Cite

Garcia, M. da R. (2019). O que estudam: guitarristas Modalidade: comunicação / What they study: guitarists Mode: communication. Brazilian Journal of Development, 5(11), 23076–23085. https://doi.org/10.34117/bjdv5n11-033

Issue

Section

Original Papers