Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão das práticas no período de 2011-2019 / Universal Design for Learning: a review of practices in the period 2011-2019

Authors

  • Gildasio Pequeno Silva Silva Brazilian Journals Publicações de Periódicos, São José dos Pinhais, Paraná
  • Jeferson Gomes Moriel Junior

DOI:

https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-548

Keywords:

Educação Inclusiva, Práticas Educativas, Desenho Universal para Aprendizagem.

Abstract

O Desenho Universal para Aprendizagem (DUA) é um conjunto de princípios que tem como meta fornecer a todos os alunos oportunidades iguais para aprender. O objetivo deste estudo é verificar se as práticas educativas baseadas no DUA realmente ajudam no processo de aprendizagem de todos os alunos. Assim, adotamos como método uma revisão sistemática da literatura sobre estudos científicos nacionais e internacionais, que investigaram alguma prática educativa baseada no DUA, publicados entre os anos de 2011 a 2019. O resultado inicial da seleção encontrou 316 estudos, que após a aplicação dos critérios de exclusão resultou em uma seleção final de 10 estudos para a fase de análise. A análise dos resultados dos estudos apoia as afirmações sobre a eficácia do DUA na melhoria do processo de aprendizagem para todos os alunos. A implementação dos princípios, diretrizes e pontos de verificação do DUA tiveram resultados positivos em todos os estudos analisados.

 

 

References

ANDERSEN, L.; NASH, B. Making science accessible to students with significant cognitive disabilities. Journal of Science Education for Students with Disabilities, v. 19, n. 1, p. 17-38, 2016.

AZWAR, S. Pengantar psikoogi inteligensi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2014

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

CAST. UDL Center. About UDL - The Concept of UDL. National Center on Universal Design For Learning. 2015. Disponível em: http://www.cast.org/our-work/about-udl.html. Acesso em: 25 set. 2020

COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

COYNE, P.; EVANS, M.; KARGER, J. Use a UDL Literacy Environment by Middle School Students with intellectual and developmental disabilities. Intellectual and Developmental Disabilities, v. 55, n. 1, p. 4-14, Feb. 2017.

EDYBURN, D. L. Would you recognize universal design for learning if you saw it? Ten propositions for new directions for the second decade of UDL. 2010.

HALL, T. E.; COHEN, N.; VUE, G.; GANLEY, P. Addressing Learning Disabilities with UDL and Technology: Strategic Reader. Learning Disability Quarterly, v. 38, n. 22, p. 72–83. 2015

HITCHCOCK, C. H., Rao, k; Chang, C. C.; Yuen, J. W. L. TeenACE for Science: Using Multimedia Tools and Scaffolds to Support Writing. Rural Special Education Quarterly 35 (2): 10–23. 2016

KATZ, J. The three-block model of universal design for learning Implementation in a high school. Canadian Journal of Educational Administration and Policy. 2013.

KATZ, J.; SOKAL, L. Universal Design for Learning as a Bridge to Inclusion: A Qualitative Report of Student Voices. International Journal of Whole Schooling 12 (2): 37–63. 2016

KENNEDY, M. J.; THOMAS C. N.; MEYER, J. P.; ALVES, K. D.; LLOYD, J. W. Using Evidence-based Multimedia to Improve Vocabulary Performance of Adolescents with LD: A UDL Approach. Learning Disability Quarterly 20 (10): 1–16. 2013

KUMAR, K. L.; WIDEMAN, M .2014. Accessible by Design: Applying UDL Principles in a First Year Undergraduate Course. Canadian Journal of Higher Education 44 (1): 125–147. 2014

KITCHENHAM, B. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Software Engineering Group, School of Computer Sciences and Mathematics, Keele University, and Department of Computer Science, University of Durham.[S.l.]. 2007.

KNIGTH, V. F.; SPOONER, F.; BROWDER, D. M.; SMITH, B. R.; WOOD, C. L. Using systematic instruction and graphic organizers to teach science concepts to students with autism spectrum disorders and intellectual disability. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 28(2), 115-126. 2013

LOMAN, S.; STRIKLAND-COHEN, M. K.; WALKER, V. L. Promoting the Accessibility of SWPBIS for Students with Severe Disabilities. Journal of Positive Behavior Interventions, 20(2), 113-123. 2018

MANCINI, M. C; SAMPAIO, R. F. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. bras. fisioter., São Carlos , v. 11, n. 1, p. 83-89, Feb. 2007.

MARINO, M. T.; GOTCH, C. M.; ISRAEL, M., VASQUEZ III, E.; V, BASHAM, J. D.; BECHT, K. UDL in the middle school science classroom: Can video games and alternative text heighten engagement and learning for students with learning disabilities? Learning Disability Quarterly 2014, 37(2), 87-89. 2014

MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON. Design Universal design for learning: theory and practice. Wakefield, MA: CAST, 2014.

NOVAK, K . UDL Now!: A Teacher's Guide to Applying Universal Design for Learning in Today's Classrooms. Wakefield: CAST Professional Publishing, 2016.

PEQUENO DA SILVA, G.; SILVA, G. P.; FERNANDES, R. M.; MORIEL JUNIOR, J. G. Bullying e violência no ambiente escolar: uma revisão de literatura no período de 2015-2019. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 11, n. 13, p. e860, 18 jul. 2019.

UAGLIA, B. W. Planning for student variability: Universal design for learning in the music theory classroom and curriculum. A Journal of the Society for Music Theory, 2015.

RAO, K.; MEO, G. (2016). Using universal design for learning to design standards-based lessons. SAGE Open, 6(4), 1-12.

RAPP, W. H. Universal design for learning in action: 100 ways to teach all learners. Baltimore: Paul Brookes Publishing. 2014

RICARDO, D. C.; SAÇO, L.F.; FERREIRA, E. L.F. O desenho universal na educação: novos olhares diante da inclusão do ser deficiente. Revista Ibero-americana de estudos em Educação, v.12, n. esp. 2, ago., 2017.

ROSE, D. H.; GRAVEL, J. W. Technology and learning: Meeting special student’s needs. National Center on Universal Design for Learning, 2010.

Published

2020-12-21

How to Cite

Silva, G. P. S., & Junior, J. G. M. (2020). Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão das práticas no período de 2011-2019 / Universal Design for Learning: a review of practices in the period 2011-2019. Brazilian Journal of Development, 6(12), 100953–100968. https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-548

Issue

Section

Original Papers