O ensino de progressões aritméticas usando metodologias distintas / The teaching of arithmetic progressions using different methodologies

Authors

  • Cristiane Schlagenhaufer
  • Silvia Teresinha Frizzarini

DOI:

https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-350

Keywords:

Metodologia tradicional, Metodologia diferenciada, Progressão aritmética.

Abstract

This experience report presents two classes on arithmetic progressions, one using traditional methodology and the other using differentiated methodology. In the traditional methodology, the teacher seeks to be the holder of knowledge, while in the differentiated methodology, the teacher is the advisor, responsible for making the student reflect and thus acquire the expected knowledge. The first class reported here followed the traditional method, while in the different class the students used manipulable materials, using PET bottle caps to build the triangular figured numbers. It was found that in both classes the students were participative and managed to arrive at of the general term, however when using the differentiated methodology it was found that all students able to deduce the desired formula.

 

References

ALBRECHT, Leticia Daiane; KRÜGER, Verno. Metodologia Tradicional X Metodologia Diferenciada: A opinião dos alunos. Universidade Federal de Pelotas. Capão do Leão: RS. Disponivel em:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwieson3gtreAhXBk5AKHX3wB3kQFjACegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fpublicacoeseventos.unijui.edu.br%2Findex.php%2Fedeq%2Farticle%2Fview%2F2735%2F2311&usg=AOvVaw2opWwg-bBdOan_wfwYdsPK. Acesso em: 15.Nov.2018.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. 2017. Disponivel em < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em: 30.Nov.2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares. Brasilia.1997. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso em: 30.nov.2018.

DAMÁZIO, Valdir Junior; SANTOS, Luciane Muazini dos; SIPLE, Ivanete Zuchi. Narrativas de uma prática formativa: O narrar-se professor em um laboratório de ensino de matemática.

ENGLISH MADE IN BRAZIL, Educational site. Disponível em: https://www.sk.com.br/sk.html, ultima visita em 12/06/2019.

FARIA, Juliano Espezim Soares. Demonstrações no Ensino Fundamental e Médio. Universidade Federal de Santa Catarina: SC. Disponível em: < https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/97063/Juliano%20Espezim%20Soares%20Faria0.PDF?sequence=1>. Acesso em: 30.Nov.2018.

GRANDO, Jaison; MACEDO, Marcio de. Adaptação: o contraste entre o ensino tradicional e a interferência da era digital no processo de ensino. Disponível em: < http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wp-content/uploads/2017/02/Jaison-Grando.pdf>. Acesso em: 15.Nov.2018.

MATEMÁTICA RIO. Carlos Frederico Gauss. 2013. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=VtyenWWoPGU>. Acesso em: 30.Nov.2018.

LEÃO, Denise Maria Maciel. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista.

Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/cp/n107/n107a08.pdf >. Acesso em: 15.Nov.2018.

Published

2020-08-19

How to Cite

Schlagenhaufer, C., & Frizzarini, S. T. (2020). O ensino de progressões aritméticas usando metodologias distintas / The teaching of arithmetic progressions using different methodologies. Brazilian Journal of Development, 6(8), 59003–59012. https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-350

Issue

Section

Original Papers